یه کلاسیه که از طرف دامشگاه برامون گذاشتن با یه ادم متفاوت"حاج اقای مزروعی"اصولا درباره ما و خدا است...

یکی از بهترین جلسات مربوط به عدالت خداوند بود...چیزی که خیلی از ما ها توش مشکل داریم بحث پرو پیمون 3.5 طول کشید ولی خلاصه اش شد یک فرمولی قشنگ که جیگر ادم رو تازه می کنه....

عمل

_______ =پاداش و جزا

سرمایه

خلاصه اش یعنی همون ایه خود خدا که لا یکلف الله نفسا الا وسعها

یعنی خدا همون قدر کمه بهت می ده ازت توقع داره

نتیجه یک:به خودمون مغرور نباشیم اگه دو دکعت نماز به کمرمون می زنه در مقابل دوستان  بی نماز بیاییم ببینیم خدا چقد ربیشتر به ماها داده و ما تا کجا باید بریم که همین جا گیر کردیم...

نتیجه دو:از خودمون و دامون نامید نباسیم...خدا از ما توقع پیامبر شدن رو هم نداره....

حالا این جای بحث قشنگه...

برگشتیم و گفتیم این عادلانه نیست من اگه خدا سرمایه بیشتری بهم می داد شاید عملکرد خیلی بهتری داشتم ...اصلا من می خوام با سرمایه بیشتر باشم....جواب حاج اقا دلنشین بود گفت مشکلی نیست شب قدر هر چقدر از خودت نشون  بدین سرمایه تون می ره بالا تر.....البت فقط به شب قدر نگاه نمی کنند  به کل سالت نگاه می کنند ولی  این شب ها خیلی خیلی تاثیر گذاره..................

خلاصه تو شب هایی اضافه کردن  سرمایه ...تو شب های دعا...ما رو هم التماس رعا

/ 28 نظر / 15 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حقایق را بیابید

من همان اول گفتم موافقم که کسی بدون سرمایه خلق نشده است. من نگفتم کسی بدون سرمایه خلق می شود این خلاف حکمت خداست. ولی در دنیا می تواند اتفاقاتی بیافتد که سرمایه نادیده گرفته شود یعنی اصلا فرصت دست یابی به سرمایه ها پیش نیاید. اصلا بحث سرمایه ای پیش نیاید.در جای دیگر هم گفتم می توانیم بعضی ها را بدون سرمایه در نظر بگیریم. که این به دلایل مختلفی می تواند باشد.

حقایق را بیابید

منظور من از کسی که سرمایه اش صفر شود(نه این که سرمایه ای نداشته باشد) این است: فردی در بین اقوام وحشی در آفریقا که هیچ ارتباطی با بیرون ندارد به دنیا بیاید هیچ گاه وجود خدایی به او عرضه نشود در جهل باشد اصلا سرمایه بسیاری هم داشته باشد ولی هیچ راه رسیدن به آن سرمایه در جلوی او گذاشته نمی شود(واقعا همچین افرادی هستند- من شخصا از دفتر آیت الله مکارم شیرازی سوال کردم)این چنین فرد یا افرادی جاهلان قاصر هستند و بنابر همان آیه لا یکلف الله مواخذه هم نمی شوند ولی بهشت موعود هم به احتمال نمی روند. در چنین فردی ما سرمایه را صفر می گیریم نه این که واقعا سرمایه صفر باشد. اصلا سرمایه را بی نهایت بگیر وقتی عملی نباشد یا کم باشد خود پاداش صفر می شود(یاد ریاضی دبیرستان افتادم)!(البته من دقیقا آن موقع حس شما را داشتم و فقط به سوال از دفتر آیت الله مکارم اکتفا نکردم از چندین نفر پرسیدم).در ضمن این را بدانیم در این دوره و با این حجم ارتباطات جاهل قاصر هم کم گیر میاید. در موارد دیگر هم کاملا درست می گویید من هم همین عقیده را دارم.

حقایق را بیابید

ما پاداش و جزا خدا را به این فرمول ها محدود نمی کنیم خودم را ذکر می کنم که اگر با همچین فرمولی آن دنیا بازخواست شویم کارمان ساخته است ما به خدایی دل بستیم که اگر عمل اشتباهی هم انجام دادیم و توبه کردیم آن عمل اشتباه ما به حسنات تبدیل شود به خدایی دل بستیم که ما را شفاعت کند. کلی روی شفاعت ائمه به خصوص حضرت زهرا(س) حساب بازکردیم این ها هیچ کدام با این فرمول قایل حل نیست. ((عقیده ما عین هم هست))

؟

سلام حقایق جان اقا خیلی نظراتتون زیباست ولی یه سوال [سوال] همین ادمی که شما فرمودید که توی ناف افریقاست و دسترسی به هیچ کس هم نداره و مسجد و حاج اقا و مرجع تقلید هم تو محلشون ندارند و تازه باباش هم معتاده و مامانش هم سر زا رفته و همه رفیقاش هم دزد و خلافکارند،بلاخره بعد از این که مرد باید بهشت و جهنم بره یا نه؟ اگه نره که نمیشه یعنی طرف بلاتکلیف میشه و همون بحث خلقت بیهوده میشه که گفتیم با حکمت جور در نمیاد اگر هم بخواد بره خب یه معیار میخواد دیگه معیار مسلما اگه سرمایه هایی باشه که بهش دسترسی نداره که ظلم میشه و نعوذ بالله و استغفرالله میشه اگر هم نباشه که خب ما معیار دیگه ای نداریم ولی اگه خوب دقت کنیم یه معیار می مونه و همون جوری که خانم قنبری هم فرمودند یه فطرتی این وسط باقی می مونه خدا هم تو سوره شمس می فرمایند که فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا یعنی اگه وجدانا و بی ریا و بی رودرباستی کلاهمون رو قاضی کنیم هر ادمی می دونه که دروغ بده و دزدی کار خوبی نیست و صداقت صفت خوبیه پس همین میشه یه معیار که توی همه ی انسان ها وجود داره حتی همون افریقاییه که باباش معتاد بود و...

؟

البته درسته که معیار خیلی کمیه ولی خب هست و سرمایه این ادم صفر نیست و راه به حقیقت داره اینجوری میشه که اسم همسر فرعون هم کنار اسم حضرت مریم میاد توی قران ، یعنی حضرت مریمی که جد اندر جدشون پیغمبر و پیغمبر زاده بودند هم شان اسیه ای که همبستر فرعون بوده میشه چرا ، چون که همه ی اون راهی که به حقیقت داشتند رو جفتشون رفتند نکته ی جالب اینه که اون افریقایه هم اگه همه ی راهی که به حقیقت داره رو بره اون هم هم شان این دو بانوی بزرگوار میشه یعنی اگه فقط دزد و معتاد و دروغ گو نشه میره Penthouse بهشت اصلا یه جورایی اون موقع شما هم می تونی به خدا اعتراض کنی که خدایا چرا اون با همین دو تا کار بیخودی میره بهشت و ما باید کلی خودمون رو بکشیم و اخرش هم معلوم نیست بریم یا نه ولی قضیه اینه که وسع اون چیزی بوده و وسع شما چیز دیگه ای بهتر بگم مخرج کسر اون چیزی بوده و مخرج کسر شما چیز دیگه ای نتیجتا از نظر من این ادم هم در کل راه به حقیقت داره

؟

الشمس به نام خداوند رحمتگر مهربان سوگند به خورشيد و تابندگى‏اش (1) سوگند به ماه چون پى [خورشيد] رود (2) سوگند به روز چون [زمين را] روشن گرداند (3) سوگند به شب چو پرده بر آن پوشد (4) سوگند به آسمان و آن كس كه آن را برافراشت (5) سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد (6) سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد (7) سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏اش را به آن الهام كرد (8) كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد (9) و هر كه آلوده‏اش ساخت قطعا درباخت (10) [قوم] ثمود به سبب طغيان خود به تكذيب پرداختند (11) آنگاه كه شقى‏ترينشان بر[پا] خاست (12) پس فرستاده خدا به آنان گفت زنهار ماده‏شتر خدا و [نوبت] آب‏خوردنش را [حرمت نهيد] (13) و[لى] دروغزنش خواندند و آن [ماده‏شتر] را پى كردند و پروردگارشان به [سزاى] گناهشان بر سرشان عذاب آورد و آنان را با خاك يكسان كرد (14) و از پيامد كار خويش بيمى به خود راه نداد (15)

حقایق را بیابید

بله مسلما همه انسان ها سرمایه هایی را دارند ولی در مورد بعضی ها انگار نه انگار که سرمایه ای باشد و این نادانی نسبت به سرمایه های وجودیشان تقصیر خودشان نیست.

؟

دقیقا اون ها فقط نسبت به چیزهایی مورد بازخواست قرار می گیرند که در اون موارد قاصر نبودند ولی حتی افرادی که بعضی موارد قاصر تلقی می شند هم باز هم راه به حقیقت دارند و نسبت به همون کارهایی که میتونستند بکنند و نکردند بازخواست می شند و این تشخیصش خیلی سخته و فقط خدا میتونه تشخیص بده ولی هر کسی میتونه در وجود خودش ببینه که چه کار هایی رو می تونه انجام بده و چه کارهایی رو نمیتونه انجام بده و وسعش چقدره یعنی اگر کارهایی رو که می تونه انجام بده رو انجام بده در راه کمال قرار می گیره و جالبه که خدا این ادم ها رو اگه طالب فیض بیشتر باشند مخرج کسرشون رو هم زیاد تر می کنه که این هم خودش بحث زیادی رو می طلبه و برای همینه که اینقدر به خوش بینی توی دین ما تاکید می کنند چون قاصر و مقصر بودن و این که طرف چند درصد به حقیقت راه داره رو ما نمی دونیم ولی در هر صورت همه ادم ها به حقیقت راه دارند به قول استاد مطهری مشابه نیست ولی مساویه

حقایق را بیابید

سلام بله همه یا بهشتی هستند یا جهنمی و همچنین کسانی که در اعراف هستند نیز بلاخره وارد بهشت می شوند ولی مراتب بهشت و جهنم متفاوت است حتی بعضی ها برای همچین افرادی گفته اند که در بهشت موعود وارد نمی شوند. بله هرکسی با معیاری سنجیده می شود.ولی معیار برای همه فطرت نیست. حداقل معیار هم نمی تواند فطرت باشد. خدا فطرت را در وجود همه قرار داده ولی فطرت می تواند از بین برود. یک وهابی که در کل مملکتش یک کتاب مخالف عقایدش وجود ندارد و هیچ وقت حتی به خیالش هم نیامده که دارد مسیر اشتباه می رود میاید گردن یک شیعه را به قصد قربت می زند الله اکبر هم می گوید. خدا به این هم بدی و زشتی را الهام کرده است. ولی مسیر او به گونه ای بوده که فطرت از همان ابتدا نابود شده.(البته وهابی صرفا یک مثال بود مگر نه این ها در قعر جهنم هستند) قاضی اصلی در آن دنیا خداست و او از معیار های سنجش آگاه تر است. و آن چه که مسلم است به کسی حتی ذره ای ظلم نمی شود.

حقایق را بیابید

ما داریم یک حرف را به دو شیوه بیان می کنیم. حرف ما همان آیه است که شما هم گفتید لا یکلف الله نفس الا وسعها